Leuk artikel van sponsor ITN

heideweek

De sponsor: ’Je hoopt dat het zaadje een goede oogst oplevert’
Economie | Laatst gewijzigd:28-11-2014 12:02 | Van een onze verslaggevers |

Den Haag – ITN installatietechniek Ede is goldsponsor van de Heideweek, een groot jaarlijks spektakel in augustus dat ruim 50.000 bezoekers op de been brengt. ‘‘Heel Ede en wijde omgeving loopt er voor uit’’, weet Bob van Steijn van Hensbroek, junior account manager bij ITN.
In 2015 wordt wegens het 80-jarig bestaan een extra groot publiek verwach t. Een ideale gelegenheid voor het installatiebedrijf om zijn dubbele boodschap uit te dragen: vakkennis en gemeenschapszin.

De Heideweek begon als een bescheiden zomerfeest in een van de dorpen rond Ede, maar veroverde steeds meer kernen in de omgeving. Tegenwoordig duurt het feest een volle week. Het is een voor elk wat wils-programma met ondermeer een viswedstrijd, wielerkoers, wandeltocht, korenfestival, modelvliegshow, optocht en tennistoernooi. De Heideweek is een massa-evenement waarvan de kosten zo hoog zijn opgelopen dat het zonder sponsoring niet zou kunnen bestaan. Het geld wordt bijeengebracht door bedrijven uit Ede en omstreken. Van Steijn van Hensbroek: ‘‘Zij maken het mogelijk dat de Heideweek voor iedereen toegankelijk is. De laatste twee jaar is het hele programma gratis.’’ De sponsorbijdragen variëren van honderd tot vele duizenden euro’s. Hoe groter de donatie, hoe meer privileges de sponsor krijgt. Als goldsponsor ontvangt ITN toegangskaarten voor drukbezochte avonden en populaire programma-onderdelen en natuurlijk wordt het bedrijfslogo afgedrukt op publicaties en op borden langs de invalswegen.

ITN werd lid van de sponsorclub om de gemeenschap te dienen, vertelt Van Steijn van Hensbroek. ‘‘Als Edes bedrijf maak je deel uit van de community. Dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Maar we gaan ook voor naamsbekendheid. Wij zijn de grootste totaalinstallateur van de regio, dat willen we graag communiceren. Tijdens de Heideweek kun je netwerken met andere sponsors. Net als wij, nemen ook zij hun relaties mee. Zo kun je contacten leggen met nieuwe partijen. Wij zien dit evenement tevens als een investering. Je stopt een zaadje in de grond en je hoopt dat het een goede oogst zal opleveren.’’

Naast de Heideweek, sponsort ITN een voetbalclub en verschillende maatschappelijke initiatieven, zoals Dien je Stad, een vrijwilligersorganisatie die hulp biedt aan mensen die hulpbehoevend zijn. Het installatiebedrijf betaalde mee aan een bestelauto om warme maaltijden voor ouderen rond te brengen. ‘‘Voor ons is sponsoring onderdeel van de bedrijfsvoering. We kiezen onze doelen bewust, waarbij de leidende gedachte niet is: halen we het geld er uit als we dit doel steunen. Het gaat in de eerste plaats om maatschappelijke ondersteuning.’’